26 oktober, 2015

Manlig Makeup

Här om dagen var det dags för min sambo att bli sminkad. Jag var ute efter ett diskret resultat, med en jämnare hudton, tätare skäggväxt och en överlag fräschare look. Tänkte gå igenom hur jag gjorde steg för steg.

1. Till att börja med fick han tvätta ansiktet samt smörja in lite ansiktskräm. Sen preppade jag huden med en primer från Lumene.

2. För att jämna ut hudtonen blev det ett lätt lager mineralpuder från .färg , på dom rödare partierna jobbade jag in produkten lite extra. Till näst använde jag concealer för att täcka det lite mörkare partiet under ögat, samt för dölja dom få röda problem han hade. Jag börjar så gott som alltid med foundation eller mineralpuder innan concealern, eftersom jag vill låta den göra sitt och endast täcka mer vid behov. Concealern fixerade jag med ett transparent löspuder från .färg

3. Sen var det dags att göra ansiktet lite mera tredimensionellt igen. Eftersom man med foundation/mineralpuder täcker över dom naturliga skuggorna, var det nu dags att skugga fram kindbenen lite extra samt skugga runt ögat lite. Tänk på att män har grövre ansiktsdrag än kvinnor, så du får jobba kindskuggan lite längre mot munnen än på en kvinna. Ögats vattenlinje markerade jag lite extra med en vaniljfärgad ögonpenna för att skapa en piggare blick.

4. Tyvärr hade Martin rakat bort en hel del av skägget dagen innan, men för att fylla i dom luckor som fanns använde jag en fuktad snedskuren pensel och gråbrun ögonskugga. Fyllde även i lite luckor i ögonbrynen. Ögonfransarna fick en omgång med Lumenes Eyebrow Shaping Wax (soft brown) för att bli lite mer definierade.  




Tyvärr märkte jag i efterhand att ljuset på dom tänkta före och efter bilderna är helt olika, så jag har ingen bra "före bild" att visa. Resultatet var Martin nöjd med, det tåls att tillägga att han utan problem vågade komma med och springa lite ärenden på stan utan att tvätta bort sminket :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar