28 oktober, 2015

Det här med contouring

Igår fick jag en fråga om contouring, vad det riktigt betyder och vilken produkt man ska använda. Så jag tänkte gå igenom lite saker man ska tänka på, speciellt som nybörjare är det inte alla gånger så lätt att veta hur det funkar.

Med contouring strävar man efter att få sitt ansikte att se så idealt ut som möjligt. Det finns faktiskt exakta mått på hur ett ansikte ska vara, för att bli finast på bild.
       
           Hårfäste -> Ögonbryn: 6cm
           Ögonbryn -> Nästipp: 6cm
           Nästipp ->Hakspets: 6cm
        
          Alltså ska ett idealansikte vara 18cm långt
      
          Tinning -> Tinning: 12cm
          Kindben -> Kindben: 13cm
          Käkben -> Käkben: 11 - 11,5cm

Det här innebär alltså, att om du har en grov käke, kan du genom att skugga med solpuder på sidorna av käken ge en illusion av att den vore smalare. Eller om du har en lång panna, skuggar du i tinningarna samt längs hårfästet för att den ska se mindre ut. Tänk alltså att en mörkare nyans än din egen hudton trycker till och döljer.  Det är även vanligt att markera näsan lite extra genom att skugga längs sidorna, och om du har en sned näsa kan du med contour få den att se rak ut.

Personligen, är jag inte ett särskilt stort fan av hur stort det har blivit att dagligen ha en stark contouring. Såklart är det svinsnyggt med tydliga drag osv. Men det känns så fruktansvärt onaturligt, lite som en irl photoshop. Dock gör jag ju även själv dagligen en lättare contouring, endast genom att använda torra produkter och därmed enkelt kunna styra hur pass starkt resultat det blir. En kraftigare contour skulle jag personligen endast föredra i en kvällsmakeup. Men smaken är som baken som vi alla vet, inget fel med det.

Då det kommer till produkter, föredrar jag själv som sagt att använda torra skuggor. För att förtydliga kindskuggan använder jag den multifunktionella skuggan Nougat från .färg
Använd gärna just en gråbrun skugga för ett naturligare resultat, en "vanlig" skugga i ditt ansikte är ju inte solpuderfärgad. Solpuder däremot passar ypperligt att använda på neutrala partier där det inte finns några befintliga skuggor, t.ex. i tinningarna eller andra områden du vill trycka till.

 Exempel på omtyckta produkter med allt i ett är t.ex. IsaDoras Face Sculptor och .färgs Contour Palette samt deras Perfect Palette där du även får med en rouge.  Då det kommer till krämprodukter måst jag tyvärr säga att jag inte har någon riktigt erfarenhet av dom, men t.ex. Anastasia Beverly Hills har en väldigt populär contourpalett som jag själv är sugen på att testa. Klicka på produktnamnen om du vill veta mera om dom.

Sen vill jag också lyfta fram att det alltid lönar sig att fråga personalen, eftersom dom kan (åtminstone borde kunna) det mesta om produkterna dom säljer, och finns där för att hjälpa.
 


(Bilden är lånad från google, och härstammar ursprungligen från kontot Makeup_By_Jackie på instagram.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar