28 november, 2014

Min tid på Makeupstudion Education, del 1

Folk är ofta nyfikna på makeupartistutbildningen som jag gick. Så nu tänkte jag berätta rätt utförligt om hur det gick till. Eftersom det finns så sjukt mycket att berätta, kommer jag att dela upp det i åtminstone två delar.

Det var alltså i oktober 2011 som jag packade ihop några kappsäckar och hoppade på båten till Sverige. Jag hade den otroliga turen att få dela lägenhet med min kusin som några veckor tidigare flyttat dit för att jobba på en restaurang på Stureplan. Vi delade på en etta som låg på Odenplan, i Vasastan. Läget var ju det bästa, trodde inte jag skulle ha turen att bo så centralt.

Skolan jag skulle gå på hette Makeupstudion Education ( <--- länk), och låg på Kungsholmen. Orsaken att jag valde just Makeupstudion, var att att dom gav ett superprofessionellt intryck, och hemsidan var uppbyggd på ett sätt som verkligen attraherade mig.

För att bli antagen, fyller man först i sina uppgifter, och sen får man tid för en intervju. Jag hade planerat att åka till Stockholm för min intervju, men i och med att det var så stressigt runt studenskrivningarna blev det istället en telefonintervju. Jag minns ännu hur otroligt nervös jag var dagen som Birgitta Lagerholm skulle ringa, men det var inget att vara nervös över. Hon berättade mer om utbildningen, ställde en del frågor om varför jag vill bli makeupartist, varför jag valde deras skola, var jag har för framtidsvisioner osv. Birgitta är alltså grundaren av Makeupstudion, hon har under sina år hunnit med både utbildningar och jobb i Sverige, New York och Hollywood och en massa annat. En riktigt powerwoman med andra ord. Här kan ni läsa mer om henne.

I dagens läge kostar utbildningen 7000€, men jag har för mig att den var någon hundring billigare på min tid. Detta låter ju helt svindyrt i mångas öron, speciellt med tanke på att kursen "endast" pågår i 12 veckor. Men jag kan nästan garantera att om man är dedikerad hinner man lära sig allt man behöver kunna för att sen fortsätta ut i arbetslivet. Ta dessutom i beaktande att du får med smink, väska, och penslar till ett värde av närmare 3000€. Dom tar in max 8 elever per klass, vilket gör att läraren verkligen har tid att hjälpa alla. Här kan du läsa mer om min lärare Anya Eklundh (scrolla ner lite på sidan).
 
Stay tuned om ni är nyfikna på att få veta mer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar